Tidak ada orang lain yang akan tolong diri kita melainkan diri kita sendiri

Semester baru dan juga merupakan semester terakhir aku sebelum praktikal. Semester penentu segala . Naikkan pointer adalah satu satunya matlamat aku untuk waktu sekarang yang turun sejak dua semester yang lepas. Usahalah wahai zulaiha ku sayang dan pastikan kau buat yang terbaik . Aku tahu kau mampu zulaiha , aku tahu .Cuma banyakkan lah usahamu.Harap segala usaha aku kali ini tidak sekadar melepaskan batuk di tangga. Aku jugak harap apa yang tersayang cakap kat aku akan menjadi kenyataan lepas aku berjaya dapat apa yang aku dan dia nak .  Semoga termakbul , amin . Sungguh sungguh aku untuk kali ini bukan semata mata sebab dia saja tapi jugak untuk naikkan pointer aku dan sudah semestinya untuk kedua mak dan ayah aku dan diri aku sendiri . Aku akan banggakan mereka . Insyaallah , semoga dipermudahkan olehNya . Bukan untuk orang lain semua ini tapi untuk masa depan aku jugak . Praktikal berjalan lancar dan mudah dapat kerja . Teruskanlah usaha untuk kali ini , aku tahu aku boleh. Aku sedar aku banyak main semester yang lepas lepas , aku malas ulang kaji , aku malas study , aku malas nak berusaha lebih .Itulah ganjaran yang aku dapat , aku sedar .Zulaiha , yang lepas jadikan pengajaran ya dan kegagalan jadikan pedoman dan semangat untuk hari esok. Gagal sekali tak bermakna gagal untuk selamanya kan . Kau kurang usaha saja , tarbiah diri sendiri wahai diri ku zulaiha sayang . Tolonglah ye . Bukan ada orang lain yang akan tolong diri kita melainkan diri kita sendiri. Usaha dan doa itu perlu .Kau usaha dan kemudian banyakkan berdoa. Malah bukan kau seorang saja yang berdoa , ibu dan ayah kau juga tahu. Mereka pasti mahukan kejayaan kau di hari esok. Ingat , kau ada mereka yang sentiasa berharapkan kau , balas jasa mereka dengan kejayaan kamu ya. Buat mak dan ayah , anakmu sentiasa ingat segala pesan pesan kalian berdua. Terima kasih . Tidak lupa juga buat kamu yang tersayang , kamu banyak memberi semangat ke aku dan kekuatan yang tak akan pernah bisa orang lain beri . Kau juga sumber kekuatan aku . Terima kasih . InsyaAllah , dimana ada kemahuan disitu ada jalan .


Zulaiha ku sayang , kurangkan :

-Tidur , sebab tidur buatkan kau sentiasa lambat , lewat dan terlalu letih.

-Facebook , sebab buatkan kau banyak menghabiskan masa dan terleka serta terlupa dengan waktu pentingmu.

-Buang masa , sebab banyakkan kau buang duit dan merugikan waktu kamu.

 
 
Zulaiha , banyakkan :

-Study , sebab kau semester terakhir sebelum praktikal kan dan kau ada janji dengan yang tersayang. Ingat !

-Ulangkaji , sebab kau bukanya juara dan selalu dapat dekan . Ku juga pelupa .

-Usaha , sebab kurang usahanya sebelum sebelum ini.

-Doa , sebab bila sudah berusaha haruslah doa kepada ALLAH S.W.T

-Tawakal kepada ALLAH S.W.T.







'day past is the day will come . .'

No comments:

Post a Comment